Att företag skänker pengar till välgörenhetsorganisationer istället för att ge anställda och kunder gåvor är numera praxis hos många företag i dess vilja att bidra till ett bättre samhälle. Men alltfler företag har också insett värdet i att låta sina anställda volontärarbeta på arbetstid. En trend som startade i USA och som fått stort genomslag även i Sverige.
När konsultföretaget ”Great Place to Work” forskade på listan över de företag som blivit utnämnda till bästa arbetsplatser avslöjades en viktig relation mellan de anställdas känsla för sitt företags samhällsengagemang och deras engagemang för sitt arbete. Bland 357 000 personer som fanns med på listan var de som hade en positiv upplevelse av att ge tillbaka till samhället genom frivilligarbete via arbetsplatsen fyra gånger mer benägna att säga att deras team var villiga att ge extra för att få jobbet gjort. De var också mer benägna att vara varumärkesambassadörer och uttrycka stolthet över sina arbetsgivare, samt att de stannade längre hos sina arbetsgivare.
Volontärarbete på arbetstid
I Sverige slåss företag idag om talangerna och arbetsgivare blir mer och mer kreativa i att hitta förmåner som attraherar och motiverar millennials som utgör den största gruppen anställda på många företag. Ett sätt är att låta medarbetare volontärarbeta på arbetstid någon eller några gånger per år, vilket är värdefullt på många sätt. Det blir mer och mer tydligt att anställda i millennialgenerationen vill arbeta för ett företag som också bidrar socialt och ger tillbaka till samhället. De vill vara en del av en organisation som har goda värderingar och ett uppdrag att hjälpa världen. För dem är det inte bara ett jobb. Vem de arbetar för representerar också vem de är. Inte så förvånansvärt är det heller att ålderskategorin 26–35 står för 29 % av alla aktiva volontärer enligt Volontärbyråns undersökning ”Volontärbarometern”.
Men idén att låta medarbetare volontärarbeta på arbetstid gynnar inte bara företaget genom att de gör en samhällstjänst och på köpet får mer lojala och motiverade medarbetare. Det leder ofta även till en personlig utveckling för medarbetaren då volontärorganisationer ofta söker efter volontärer med specifik kompetens, till exempel inom juridik, ekonomi eller kommunikation. De erfarenheter och kunskaper medarbetaren tillskansar sig på sitt volontäruppdrag kan många gånger vara värdefull kompetens även för arbetsgivaren. Uppdragen kan vara allt från engångsinsatser till längre uppdrag, och kan även vara uppdrag som man kan utföra på distans, som korrekturläsning eller att hjälpa till med att bygga en hemsida.
”Genom att vara volontär gör jag skillnad för andra, säger en volontär i Volontärbarometerundersökningen. Jag får också mycket glädje tillbaka genom att möta människor som brinner för samma sak”.
Jag kan bara instämma. Själv har jag volontärarbetat sedan 2009 och även om jag ger av min tid får jag mångfalt tillbaka i form av energi från möten med nya människor, nya kunskaper och erfarenheter samt en känsla av tillfredställelse av att kunna hjälpa andra människor. Att jag dessutom kan utnyttja mina lärdomar i mitt dagliga arbete är dessutom en stor bonus.
Så gör som så många andra bolag – ge dina anställda gåvan att hjälpa andra och få lojala, välmående medarbetare i gengäld!
Källa: Volontärbyrån och Fortune Magazine
På Wise Consulting och Wise Group har vi samarbete med flera organisationer som gör det möjligt för medarbetare att bidra och ge tillbaka. Genom organisationer som Mentor, Stadsmissionen, Limeblue. I år hjälper vi även till att bekämpa fattigdom genom att skänka vår julgåva till organisationen Hand in Hand – www.handinhandsweden.se
Annica Taban är Teamchef på Wise Consulting och arbetar med att hitta den bästa HR konsulten för just din organisation, samt volontärarbetar som krisstödjare på en av Sveriges största hjälporganisationer.