Som chef varierar du säkert ditt sätt att leda dina medarbetare utifrån arbetsuppgifter, vilka egenskaper dina medarbetare har och i vilken utvecklingsfas din organisation befinner sig i. Åsa Lundquist Coey, PhD i Management, har i sin forskning renodlat fyra kompetenser som ledare växlar emellan. Vilka kompetenser är dina styrkor?
I distansledarskapet har man sett att förhållningssättet i coachande ledarskap främjar starka team. Lena Lidh Falkman på Handelshögskolan har forskat i digitalt ledarskap och hon sammanfattar det på ett enkelt sätt:
När jag frågar ledare om de använder den coachande kompetensen säger nästan alla att de gör det. Men när de beskriver hur de gör så visar det sig rätt snart att det är goda råd om hur medarbetarna ska lösa olika uppgifter. Att ge råd är inte att coacha. För att beskriva vad coaching är så kan vi jämföra det med närliggande roller. Vi kan tänka oss att vi ska lära en person att cykla.
En terapeut – kommer att få personen att våga prata om sina rädslor eller farhågor med att cykla
En konsult – kommer att förklara hur man cyklar
En mentor – kommer att hoppa upp på cykeln och visa hur man gör när man cyklar
En coach – kommer att uppmuntra personen att hoppa upp på cykeln och börja cykla själv. Coachen kommer även springa bredvid cykeln tills personen har lärt sig att cykla alldeles själv.
Coaching passar därför utmärkt när vi vill att medarbetarna ska vara självgående och nå sina mål och delmål. Coaching handlar också om att tro att varje människa har förmågan att hjälpa sig själv och vara ansvarig i sitt eget liv. Om du som ledare vill utveckla din coaching så är det här två av det viktigaste färdigheterna för att få en person att komma till insikt om hur hon ska nå sitt uppsatta mål.
Lyssna globalt på personen som pratar, dvs lyssna även på känslan bakom orden, tonläget, taltempot, hållningen, energin i kroppen och blicken. Medarbetaren kanske bär på något mer än det som sägs? Håll tillbaka egna reflektioner, lösningar och kommentarer, ge inga råd. Lyssna fokuserat och med en öppen nyfiken inställning, döm inte.
Ställ inte slutna frågor, som kan besvaras med ja eller nej. Exempelvis – Kan du utföra uppgiften? Ställ istället en öppen fråga – HUR kan du utföra den? Det gör att medarbetaren får en möjlighet att formulera sig och beskriva sitt tillvägagångssätt och komma fram till den för personen ifråga bästa sätt att lösa uppgiften på. Så, ställ öppna frågor och lyssna in svaret – Vad vill du få ut av uppgiften? När vill du vara klar? Hur ska du lösa problemet? Var hämtar du inspiration till presentationen? Vem vill du samarbeta med?
Coachande ledarskap är ett förhållningssätt handlar om att tro att varje medarbetare har förmågan att hjälpa sig själv till att nå uppsatta mål.
Vill du veta mer om hur du blir en coachande ledare? Wise Consulting skräddarsyr utbildningar inom coaching för att de ska passa utifrån din organisations behov.
Sophie Tolstoy Regen, ledarutvecklare och kommunikationscoach på Wise Consulting