Vet du vilka förutsättningar du behöver för att få saker gjorda, både i tid och med kvalitet? Brukar du fundera över det? Kanske sker detta dagligen eller så är du en person som behöver ha en ”arg snickare” i närheten för att avsluta projekt?
Alla är vi olika, men jag tror att alldeles för få personer reflekterar över vad de faktiskt behöver för att få tummen ur. Tyvärr räcker det ju inte heller med att bara reflektera, du är även sedan ansvarig för att kommunicera detta och att säkerställa att dessa förutsättningar förverkligas (i den mån du kan). Ibland kommer du till vägs ände och inser att ”nu har jag försökt allt jag kan men förutsättningarna finns helt enkelt inte”. Då kanske det är dags att lämna bygget. I andra fall kanske du möts av en chef som blir glad över att du talar om vilka förutsättningar du behöver och gör allt i sin makt för att stötta dig.
Gör vi uppgifter för att de skapar värde eller bara för att de måste göras?
Ja, hur ser det ut hos oss er? Och, handlar det alltid om att få saker gjorda och är det alltid så att uppgiften eller projektet ska/måste genomföras? Kanske inte. Den här frågan tycker jag ställs alldeles för sällan i organisationer. Min reflektion är att det allt för ofta saknas tid och att uppgifter bara görs på rutin. Eller mer riktigt, vi tar oss helt enkelt inte tid att stanna upp och fundera över uppgifternas relevans och värde.
Det finns studier som visar att vd:ar inte får mer gjort genom att arbeta fler timmar utan genom att faktiskt följa en noggrann plan. Att prioritera mail som dimper ner resulterar ofta i att du bidrar till någon annans mål, inte dina egna. För att citera författaren Timothy Ferris: ”Vi klagar över att vi har så ont om tid, ändå prioriterar vi som om tiden var oändlig. Gör istället det som är viktigt, inte mycket annat.”
Inte direkt någon nyhet, men varför är det så svårt att göra rätt saker? Jag tror att organisationer som regelbundet ifrågasätter sig själva och sina arbetssätt kommer ha större chans att bli framgångsrika i framtiden.
När vi skannar våra verksamheter kommer vi märka att det finns en hel del som ”stör” i våra processer eller i vårt sätt att arbeta. Samtidigt är det en av våra tuffaste utmaningar idag, att eliminera distraktioner. Både i form av att identifiera onödiga arbetsuppgifter och att kunna sålla bland fejk news, black-Friday-deals, Instagramflöden etc. som sköljer över oss i informationssamhället. Att behålla fokus kommer vara både en hygien-och framgångsfaktor framöver. Kanske är det dags att du gör en översyn och slutar med att ”bara göra”.
”Better done than perfect!”
På individnivå betyder det att vi måste fortsätta stötta varandra, peppa och fråga varandra ”vad behöver du för att vara ditt mest framgångsrika jag?”. För visst är det väl roligare att hitta den där inre motivationen än att ha en arg snickare på axeln?
Låt oss även påminna oss själva om det välkända uttrycket ”better done than perfect”. Jag bor i alla fall hellre i ett hus där tapeten hamnat lite snett än på en byggarbetsplats.
Vill ni hjälp med att se över processer, arbetssätt eller strukturer? Hör av er till oss!
Therese Hedlund, arbetar som HR-konsult på Wise Consulting.