Ibland träffar jag företag och chefer som vill utveckla sitt ”employer brand” för att bli en mer attraktiv arbetsgivare. Det är en fantastiskt bra idé. Konkurrensen om kompetenta medarbetare är idag mer än knivskarp på många områden och vill du behålla dina stjärnor och samtidigt vara med och tävla om framtidens talanger, då gäller det att ha en plan.
Men var ska du börja? En inte helt ovanlig startpunkt verkar vara att sätta tänderna i den gamla företagspresentationen – den måste uppdateras och på ett bättre sätt förmedla företagets värderingar, göras mer flashig! Samma sak gäller med karriärsidan på hemsidan och därefter dröjer det inte länge förrän man kommer in på hur man syns och medverkar på universitetens och högskolornas arbetsmarknadsdagar. Nya roll-ups någon?
Den viktigaste resursen för att bli en attraktiv arbetsgivare
Allt ovanstående är saker som kan eller bör ingå i planen, förr eller senare. Jag tycker dock att det finns en poäng med att börja i en annan ände. Börja med att ställa dig frågan – vad är företagets överlägset viktigaste resurs när det kommer till att bygga ”employer brand” och vara en attraktiv arbetsgivare?
Med risk för att slå in öppna dörrar – Medarbetarna. Utan tvekan. Medarbetare som trivs, har roligt och har möjlighet att utvecklas och växa tillsammans med företaget, är den bästa grunden för ett framgångsrikt employer branding-arbete. Medarbetare som från hjärtat talar sig varma för, och rekommenderar sin arbetsgivare för vänner och i sina professionella nätverk är ovärderligt och är grundstenen när det kommer till att vara en attraktiv arbetsgivare.
Vänd blicken inåt
När du väl har medarbetarna i fokus kan det också finnas en poäng i att vända blicken inåt mot den egna organisationen för att ta ett strukturerat grepp i employer branding-frågan.
Besvara dessa frågor:
- Hur motiverade och engagerade är våra medarbetare?
- Hur väl fungerar våra arbetssätt kring allt från rekrytering och introduktion till kompetensutveckling, arbetsmiljö och belöningssystem?
- Vad finns det för upplevda hinder för att vara en attraktiv arbetsgivare?
Gör sedan en analys, prata med och lyssna på dina medarbetare, ta till vara på deras engagemang, involvera dem i din plan och gör dem till ambassadörer för företaget.
Därefter kan vi prata om att beställa nya roll-ups 😉
Lycka till!
Fredrik Färm, HR-konsult, Wise Consulting.