När jag rensade min mammas hus inför försäljning hittade jag en uppsats som jag skrev i gymnasiet, en herrans massa år sedan. Det är ju alltid spännande att hitta något som visade på vem jag var då, för länge sedan, och se om jag har ändrats något. Apropå allt tal om personlig utveckling som jag och många med mig går igång på – alla ska utvecklas för annars är man liksom inte med i matchen – men kärnan av vem jag är och vill vara kanske ändock är den samma.
I uppsatsen skrev jag bland annat om typerna ”optimisten” och ”pessimisten” och de människor som är någonstans mittemellan. Dvs de som tvivlar och sliter med att ha en positiv inställning genom livets olika prövningar. Jag var nånstans där mitt emellan tyckte jag, men likväl förstod jag redan då att det var enklare om jag höll mig det positiva. Denna inställning har fört mig fram rätt väl genom mitt yrkesliv. Den har till och med lett mig till att vara chef, något som är vansinnigt kul!
Tyvärr sker idag snacket om ledarskap ofta i en pessimistisk ton. Fokus är ofta på problem, stress, för många arbetsuppgifter, för många medarbetare, för få medarbetare, för mycket oklarheter osv. Nya generationer vill inte arbeta som chef, och tacka sjutton för det med en sån pessimistisk bild som ofta speglas.
Så, i denna blogg vill jag lyfta fram allt härligt med att vara chef och hjälpa dig som gillar ledarskap att fortsätta se optimistiskt på rollen. Så att vi som gillar att vara optimister inte trillar dit och blir pessimistiska chefer som smittar. Det som jag in min uppsats kallade ”negativ bakterie” och som faktiskt drar ned andra.
Om du kan – se till att själv välja rätt chef
- Leta efter en chef som står bakom dig när det blåser och som hejar på när det går bra, d v s en generös och trygg chef. En chef som tillåter dig att vara dig själv, som t ex förstår att jag måste marinera de knivigaste problemen och inte kan ge svar direkt – för sådan är jag.
- Om du har en chef som inte är så bra ännu så är det ditt jobb att hjälpa chefen bli bättre genom utvecklande feedback. Det bygger ömsesidigt förtroende när din chef ser att du vill att hen ska lyckas. Om din chef däremot beter sig som en psykopat så byt jobb menar jag – det är mycket svårt att få bort någon som är ovanför dig och en psykopat kommer inte ändra sig.
Vilka är då chefens förmåner?
När det talas om chefsförmåner eller belöningar så listas ofta tjänstebil, högre lön och kanske andra typiska chefsförmåner. Det kan ju förstås vara nice att ha det. Men jag tänker på den inre belöning man får som chef. Den som är så viktig och som faktiskt gör det så häftigt att få vara chef.
Förmån 1. Påverkan med synlig effekt
Du får vara med att påverka riktningen i organisationen. Det är så häftigt när du ser att den riktning och de beslut du varit med och fattat bär resultatmässigt, att aktiviteterna biter. Du får vara med och påverka medarbetarnas utveckling, se andra växa och göra saker som de kanske inte visste att de kunde klara av. En av mina goaste stunder som chef var att se en medarbetare bli längre i sin kropp – när han sträckte på sig visste jag att han tagit kliv han inte anande själv att han skulle ta. Med medarbetare som vågar agera blir kunderna nöjda, ingen konstig ekvation. När man satsar på medarbetarna blir 1+1=3. Eller när du ser att ett beslut kring jobbsituationen gjorde att livet i sin helhet blev lättare för en medarbetare. Led med både ditt hjärta & din hjärna så känns det fantastiskt bra.
Förmån 2. En egen tillgångskälla
Se medarbetarna som en tillgång. Inom flygbranschen ansvarade jag bl a för tillgångsstyrning. Med självklart kostnadsfokus också. Ett konstant anställande och avvecklande för att ha rätt antal resurser i en bransch med ingen eller väldigt svag lönsamhet. Genom att välja att se medarbetarna som en tillgång så kan budgetarbetet bli inspirerande. Om vi investerar mer i våra tillgångar vad får vi ut då på sista raden, påverkas kundnöjdheten, ökar försäljningen? Jag vet av egen erfarenhet att om vi investerar i vår tillgång blir det enklare att skapa tillväxt. Inget växer om man slutar vattna. Att tänka tillgång innebär inte att du inte har koll på pengarna. Det innebär däremot att du har en alldeles egen tillgångsgrupp som chef, som finns där för dig och som ger dig glädje och klokskap om du skapar ett öppet tillåtande klimat. Det är inte ett dugg ensamt att vara chef då.
Förmån 3. Delegering
Jo det är en av chefens förmåner. Jag hade offerkofta för några år sedan. Jag hade inte fattat att jag kunde välja att göra de roliga sakerna, de som jag hade talang för. De saker jag tyckte var tråkiga och energikrävande upptäckte jag med tiden att andra gick igång på – så befriande att sedan kunna delegera. Vi gillar ju som tur är olika saker. Som chef ska du inte ha koll på allt, utan ha enbart koll på det du ska ha koll på och lita på andras förmåga. De allra flesta medarbetare växer med mer ansvar. Så klart finns det uppgifter som är trista också för chefer, som du ändå får göra. Men se till att de inte blir i majoritet i din kalender. Du kan styra den om du vågar berätta om dina behov – uppåt och nedåt.
Förmån 4. Feedback och konstant utveckling
Genom att be dina medarbetare om hjälp att bli en bättre chef så får du feedback. Fråga vad du kan göra annorlunda eller fortsätta göra så får du hjälp på traven när du kör i diket. För det gör man ju ibland som chef. Vi chefer kommer hela tiden i nya situationer, och det är ju det som är så inspirerande – man blir ju aldrig fullärd. Där jag jobbar idag på Wise Consulting lever vi efter att ”We make each other better”.
Förmån 5. Guldgruva av utbildningsmöjligheter
Det finns massor av hjälp för chefer, alltifrån chefscoaching, nätverk, seminarium och ledarskapsutbildningar. En hel guldgruva att ösa ur. Idag är det legitimt att investera i ledarskap. Finns det inga pengar bygg ditt egna nätverk. Bevattna dig själv.
Förmån 6. Oändlig variation
Eftersom du som chef kommer i nya situationer får du testa att växla mellan ledarstilar. Verka i det tysta, coacha mot målet, ligga still, släppa taget, se medarbetarna köra före och ta täten, betrakta det som sker. Och när det behövs kliva fram, ligga nära, räta upp, ta lead, ta fighten, ta besluten, visa riktning. Eftersom det inte finns facit utan en massa teorier och verktyg får man pröva sig fram och variera sig. Ju mer erfaren man blir ju mer spännande att se vad som funkar.
Jag känner stor tacksamhet mot Tina Kaplan, hon som uppmanade mig att bli chef. Hon trodde på mig och manade mig att söka en chefstjänst. Så om du tillhör optimistgänget och gillar att vara chef – kanske vill du också uppmana någon?
Lisen Agnevik, Affärsområdeschef & vice vd, Wise Consulting.