– Du som är HR-konsult här hos oss. Kan inte du tala om för mig hur jag kan bli av med Nadja och Henrik?
-Jo, kanske det, men varför måste ni göra er av med dom? Har dom misskött sig, har ni arbetsbrist eller vad är problemet?
-Dom levererar inte, jag tror inte ens att dom vill vara här.
Det är i såna här situationer som det är så spännande och utmanande att arbeta med HR. Den ena dagen är inte den andra lik. För det är ju faktiskt människor vi arbetar med och det är just kopplingen mellan människan och affären som är så intressant.
Som HR är det av yttersta vikt att du förstår affären, varför och för vem företaget finns och vad företagets WHY är? Ibland känns det som att de anställda på vissa bolag har glömt av det. De gör sina arbetsuppgifter men har tappat förståelsen för helheten. Som HR har du en fantastisk möjlighet att få vara med att hitta tillbaka till det igen.
Förståelse för affären är avgörande
”Vad spelar det för roll om jag bäddar hotellsängen lite slarvigt, vad spelar det för roll att jag inte föreslår den där andra uthyrningsmaskinen fast jag vet att den egentligen vore ett bättre alternativ för kunden” – Det spelar all roll i världen för just det företaget, det är varje liten pusselbit som behövs för att det stora pusslet ska bli komplett. Varje insats är viktig för helheten. Just därför är det så viktigt att få Nadja och Henrik att inse värdet av det dom gör. Att Henrik ser till att hotellrummet blir så välstädat som det bara kan bli, att Nadja sätter sig in i kunden behov och verkligen föreslår den bästa maskinen för just det tillfället för kunden. Att få Nadja och Henrik att inse att deras jobb är minst lika viktigt som tex hotell- eller anläggningschefens.
Varje medarbetare är en viktig pusselbit
Att få alla medarbetare att förstå att de är en viktig del av pusslet är det som gör det så kul att arbeta med HR. Att få medarbetare att tänka; Vad kan jag göra för att göra skillnad i mitt dagliga arbete? Vad är det där lilla extra som skiljer oss från konkurrenten? Vad bidrar jag med i det långa loppet?
För, visst märker du skillnad när du är inne i vissa butiker, när butikspersonalen är genuint intresserad och ställer den där extra frågan som gör att du faktiskt vill köpa produkten. Eller den där personen på kundtjänst som inte ger sig förrän ditt ärende är löst. Det är dom medarbetarna som har förstått hur deras handlingar bidrar till affären, och hur dom faktiskt gör skillnad för deras kunder (människor som i grund och botten har ett problem som ska lösas). Som HR kan du vara med och skapa just den kulturen och tänk vad häftigt att få vara med och göra den skillnaden.
Och, hur gick det då för Nadja och Henrik ? Efter en workshops med hela avdelningen där vi arbetade igenom kulturen, värderingar och tog fram ett WHY för företaget, så fick vi dom att förstå vikten av deras arbete. De blev stolta över sitt arbete, förstod vilken skillnad dom gör för andra och ville då vara med och bidra ännu mer.
Då förstår man vilket värde HR har för organisationen!
Claes Berggren, Teamchef, Wise Consulting