Pandemiåret 2020 har på många sätt varit omvälvande. Framförallt har det varit ett år då många HR-organisationer fått fokusera på att skapa förutsättningar för distansarbete. Vi har ställts utmaningen att försöka bibehålla effektivitet, motivation, energi och samarbete bland verksamhetens medarbetare. Detta när mycket ställts på ända!
Denna period har lett till nya insikter och lärdomar men har framförallt satt fokus på hur HR behöver arbeta framöver för att skapa största möjliga värde. För att verkligen kunna göra skillnad och skapa effekt för organisationen man verkar i.
Det är människorna som gör skillnad och skapar konkurrenskraft!
Ett komplext, oförutsägbart och snabbföränderligt arbetsliv utmanar och ställer helt nya krav på HR att frigöra kraft och potential. Det skapar förutsättningar för människorna och organisationen att nå sina mål. Dessa utmaningar kräver förändrade strategier och nya arbetssätt för att skapa största möjliga värde i verksamheten och för dess kunder.
HR är så mycket mer än en expert på rekrytering, arbetsmiljö eller lön!
HR är verkligen en förändringsledare med uppdraget att hitta nya smarta arbetssätt. Användande av ny teknik kan verkligen frigöra tid samt skapa bättre kund- och medarbetarupplevelser. HR är expert på människor. En ganska given huvudutmaning blir då att se till att organisationens medarbetare och ledare har de kompetenser och förmågor som behövs. Företaget måste vara konkurrenskraftigt – här och nu och framöver.
Gammal kunskap behöver ersättas med ny och även teknisk och digital kunskap får en allt kortare livslängd. Detta leder till att interpersonella förmågor som kreativitet, kommunikativ förmåga, samarbete, anpassningsförmåga och emotionell intelligens är det som behövs och efterfrågas i varje organisation framöver (Linkedin Workspace Learning Report 2020).
Dessa kompetenser är avgörande för förmågan att kunna anpassa sig till snabba förändringar och för att säkra hållbarhet och konkurrenskraft i en tid av oförutsägbarhet och komplexitet. Detta gäller både på ett individuellt och ett organisatoriskt plan.
Skapa ett ”Growth mindset”
Skapa därför en kultur präglad av Growth mindset, nyfikenhet och lärande blir därför fortsatt ett superviktigt fokus för HR i arbetet med säkra lönsamma, snabbfotade och hållbara organisationer!
Kontakta mig om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa din verksamhet med att utveckla HR! Vi går in i uppdrag i olika omfattning och tidsperioder utifrån vad du som kund behöver. Vår erfarenhet att arbeta med både mindre och större verksamheter ger dig en partner som verkligen levererar resultat.
Fredrik Färm, arbetar som High Impact HR Lead, Wise Consulting