Min tanke är att vi alla är medarbetare oavsett roll, och att vi tillsammans har ett ansvar att bidra till allas inspiration och motivation. Därför blir min reflektion både ur ett ledarskapsperspektiv och ett medarbetarperspektiv. Varför känner man som chef/ledare att man så gärna vill vara den som motiverar och varför är det viktigt att ha motiverade medarbetare? Det vi vet genom forskning är att omotiverade medarbetare påverkar hela organisationen. Av egen erfarenhet vet jag att man som ledare ofta tar på sig uppdraget att motivera och att fylla på sina medarbetare. Det är ibland som att stå på scen, det är även något jag hör av dem jag möter.
Handen på hjärtat: hur många har under året haft ett möte med sina medarbetare i teamet där ni inte fått speciellt mycket respons?
Svarar du ja så är du inte ensam!
Jag ställer samma fråga till dig som är medarbetare: Finns det tillfällen då du inte har varit delaktig eller bidragit in i det digitala mötet?
Svarar du ja så är du inte ensam!
De flesta av oss vet helt säkert några av de vanligaste orsakerna som sänker motivationen. Tex när vi inte blir sedda, inte lyssnade på, inte få veta vad som händer, inte får vara delaktiga, inte vara med och påverka och inte upplever att det man gör varje dag inte märks eller ens betyder något. Det forskningen visar är att motivation skapas när människor i en organisation får sina grundläggande behov tillfredsställda, för då känner vi tillhörighet som är en viktig del för att känna motivation. Att ha tydliga mål som man själv upplever att man varit med och satt skapar också motivation. Vilket innebär att man levererar det man ska och det känns meningsfullt.
Men om vi ska tydliggöra och tänka på det ur ett nytt perspektiv, hur kan det då se ut?
Slutligen, involvera varandra i teamet. Ta ett gemensamt ansvar för motivation och inspiration oavsett om det är nu i vår digitala värld eller i den arbetsmiljö vi kommer att vara i längre fram. Vill du läsa mer om motivation vill jag tipsa om våra kostnadsfria guide HR skapar konkurrenskraft, här får du konkreta tips på hur du skapar en konkurrenskraftig organisation med hjälp av motivation, engagemang och utveckling.
Här kommer några andra förslag på litteratur. En liten bok om ledarskap av Stefan Söderfjäll och En liten bok om medarbetarskap av Stefan Söderfjäll & Christopher Svensson.
Ulrika Nybleus, jobbar som ledarutvecklare och coach på Wise Consulting