Under de förändringsresor jag varit med på har jag samlat på mig en hel del erfarenheter, och har nu sammanfattat mina bästa tips på vad som är viktigt för att nå framgång i en organisationsförändring.
Historiskt har vi arbetat mer hierarkiskt och strukturellt med förändring. Organisationsförändringarna har kommunicerats direkt från VD och ledningsgrupp, de hade facit och målbilden. Idag är processen mer komplex, där många olika affärsmässiga parametrar, riskanalyser och riskbedömningar ligger till grund för förändringen. Organisationerna har högre krav på leverans och mer konkurrens på större nåbara marknader, och där allt går väldigt snabbt (och en pandemi har inte gjort det lättare). I detta snabbrörliga skulle vi förslagsvis kunna arbeta nära teorierna kring lärande i organisationen (Ex. P. Senge, D. Kim, D.Kolb, Ellström P-E). En lärande organisation skapar goda förutsättningar för kontinuerligt lärande, delaktighet och samarbete. Man tar tillvara på lärandet och erfarenheterna, och använder dem i organisationens strävan mot mål och anpassningar till omvärlden.
Starta med att ge förändringen mening och våga landa i vision och mission för verksamheten och den förändring som ni står inför. Vad gör ni idag för att nå de mål som ligger längre fram? Ge sedan organisationen en tydlig riktning, där alla medarbetare finner sin väg – tillsammans med de andra i sitt team, på sin avdelning, i sin organisation. Använd målen för att skapa delaktighet och motivation – även om en del svåra beslut måste tas; att arbetsrelationer förändras, att gamla organisatoriska system och rutiner á la ”så har vi aldrig gjort/tänkt tidigare” utmanas. Har ni detta på plats kan handlingar och beslut tas enklare genom hela organisationen och nya synergier och samarbeten kommer att växa fram.
Förbered processen väl och kommunicera:
I din roll som chef har du har en förståelse för vad du ska göra och hur din organisation fungerar. Du samarbetar och är en del av teamet. Om förändringen är otydlig för dig blir du med all säkerhet otydlig inför dina medarbetare. Där behöver du säkerställa att du har det som behövs för att, tillsammans med ditt team, hantera och driva förändringen framåt. Har du det du behöver i form av mål, förväntningar, mandat? Kan du även förmedla det och omvandla det till en uppgift i ditt team? Även om man som chef inte berörs direkt av förändringen, behöver du ”vara med”. Farhågor som ibland blir oro sprids i det ”digitala fikarummet” eller på ”promenadmötet” och påverkar alla medarbetare på olika sätt. Vi behöver alla hitta ”var är jag i det här”, även om man inte berörs direkt.
Så, sammanfattningsvis, ha tålamod, trots krav på leverans. Man är i olika faser, beroende på när man får ta del av handlingsplanen. Ledningsgruppen har vetat länge, stödfunktioner och chefer några veckor, medarbetare har möjligen hört något, men vet ännu inte. Vi kan inte alla vara på samma plats/samma fas i en förändring. Och som jag har skrivit tidigare, man blir trött av förändring. Låt sinnet få vila ibland.
Står din verksamhet inför en omorganisation? Hör av dig till oss om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa. Vi går in i uppdrag i både olika omfattning och tidsperioder utifrån vad du som kund behöver. Och vi har god erfarenhet att arbeta med både mindre och större verksamheter.
Sanna Winnansson, jobbar som HR-konsult på Wise Consulting