Häromdagen gick jag med min son Felix i Solna Business park. Överallt på fasaderna sitter det skyltar och loggor för olika företag som har sina kontor i byggnaderna i området. Jag pekade på loggan för ett av de företag jag har som kund och berättade vad det är dom gör, hur många dom är, hur mycket pengar dom tjänar, vilka tjänstebilar man kan välja samt hur det är att jobba vid företaget.
I min beskrivning nämnde jag ordet Företagskultur och (förutom tjänstebilar :)) fastnade Felix för ordet företagskultur och ställde många frågor. Jag märkte att det var svårt att få till en riktigt bra ”one-liner” som på ett tydligt sätt skulle förklara ordet företagskultur så när jag vecklat in mig tillräckligt djupt i ordet hade Felix tröttnat och hittat en massa andra mer spännande saker att prata om. Det här fick mig att fundera över hur jag på bästa sätt beskriver vad företagskultur är, och inte bara för en 10 åring.
Här vill jag vara!
Både som anställd och som konsult har jag sett en mängd företagskulturer. En del bra och en del som, ja – man kan säga har potential att bli bättre. 🙂 Redan vid mötet med personalen i receptionen finns starka indikationer på vilken företagskultur som väntar. Indikationerna handlar om bemötandet och om att bemöda sig om att se och bekräfta mig som besökare. Väl inne i landskapet och i dialog med företaget bekräftas ibland min initiala uppfattning och ibland inte. Men, företagskultur är ju så mycket mer så vad är det som gör en kultur, vad gör att en kultur uppfattas som bra, stark, inspirerande och ger en känslan av ett vinnande gäng och ”här vill jag vara”!
Att leva och agera kulturen
Den första insikten/förståelsen är att företaget har en kultur, oavsett om man vill eller inte. I bästa fall är kulturen hyfsat lik det som ledningsgruppen uppfattar är kulturen och andra fall är den något helt annat. Om kulturen överensstämmer med hur ledningsgruppen uppfattar den är det sannolikt till stor del för att man som ledare/chef faktiskt lever och agerar utifrån kulturen. Kulturen kan beskrivas på papper men levs i mötet med människor! Som ledare/chef är det kritiskt att leva såsom man har sagt och en förutsättning för att kulturen ska utvecklas och blomstra.
Big no no!
Att tänka utanför boxen är alltid bra när det kommer till affärsutveckling, nya idéer, försäljning m.m. – men men men – just när det gäller kultur och värderingar är det en ”big no no”! Ett banalt men ack så viktigt exempel är när någon anställd vid företaget uttalar sig om en kollega, kund eller situation och på ett sätt som inte överensstämmer med kulturen. I en sådan situation måste man som chef och kulturbärare vara tydlig, och gärna inför andra medarbetare, tala om för att det man just hört inte stämmer överens med kulturen och med andra ord inte passar företaget. Detta gäller inte bara chefer, utan alla – medarbetare och chefer – har gemensamt ansvar för kultur och värderingar! Värderingar och kultur levs hela tiden och här gäller det verkligen att alla visar vägen.
6 tips för att komma igång med kultur och värderingsarbetet och få det att fungera:
- Bestäm att ni i nuläget har en kultur och formulera hur den kulturen är/ser ut
- Bestäm er för om ni gillar kulturen eller vill justera kulturen
- Jobba igenom värdeord och värderingar så att dom harmoniserar med den kultur ni har/vill skapa
- Fundera igenom vad som är ok i vår kultur? Vad händer när någon bryter mot kulturen?
- Jobba med ledarskap och medarbetarskap, att alla har ”ansvar” för kulturen. Utbilda på och lev kulturen.
- Se till så att företagets värderingar ständigt återkommer i dagliga dialoger, medarbetarsamtal, lönesamtal, kick-off m.m
Åter till Felix och hur jag skulle kunnat förklara företagskultur för honom. Eftersom det är svårt att som 10 åring relatera till arbetslivet skulle jag göra behöva hitta en valid parallell där Felix befinner sig. Jag skulle kunna valt idrott och i Felix fall innebandy. ”Företagskultur” i innebandy skulle kunna sammanfattas med:
- Alla får delta efter sina förutsättningar
- Jag gör mitt bästa
- Jag är en schyst kompis, på och utanför planen
- Det är mitt och allas ansvar att vi har kul och utvecklas som innebandylag
- Om något händer som jag inte tycker är bra, är det ok att säga ifrån
Förhoppningsvis skulle ovanstående ge Felix en bättre förståelse för vad ordet Företagskultur innebär.
Ola Hedén, HR-Konsult Wise Consulting