Kurser i distansledarskap har redan varit på tapeten i några år men i våras smällde det till rejält. Allt skulle ske på distans, även ledarskapet. Jag minns ändå att jag någonstans i april stannade upp och tänkte; vad har egentligen förändrats för mig? Är ledarskap så annorlunda nu än annars?
Även innan så har de flesta av mina medarbetare befunnit sig någon annanstans än på samma plats som jag. De jobbar ute hos kunder eller så jobbar de i helt andra team än jag. Om man ser på distans som något annat än fysisk distans, så har vi redan tidigare haft distans till varandra i den formen att jag inte kan eller vet exakt vad deras jobb eller vardag verkligen innebär. Visst är det annorlunda nu då jag inte kan träffa mitt team ansikte mot ansikte på samma sätt, eller byta några ord över lunchen eller i kontorslandskapet. Jag har också insett att trots att det skulle vara möjligt så skulle jag nog hålla fast vid mina viktigaste lärdomar om ledarskap i vardagen. Jag har under denna tid ännu mer än tidigare insett vikten av dessa tips. De fungerar med eller utan fysisk distans.
Ge feedback genom att fråga
Jag hör ofta chefer säga att det är svårt att ge feedback åt medarbetarna i vardagen då de inte vet vad de gör eller de inte jobbar tillsammans. Men då har man nog fastnat i en förlegad form av feedback. Jag ser det som att min uppgift som chef att belysa vad som är gjort men jag behöver inte ha koll på det. Jag frågar.
Jag frågar vad medarbetaren är mest nöjd med i senaste veckan, vad hen lärt sig och vilken effekt hen sett av sitt arbete. Jag frågar också om hen fått kommentarer eller tack av kunderna. Eftersom jag inte känner till hens vardag själv kan jag dessutom fråga specificerade frågor och söka konkreta exempel. När vi hittat dem så svänger jag på det hen precis sagt och ger det som feedback. ”Det låter som om du gjort ett bra jobb med xxx och att i nästa steg vill du tänka på xxx.” Ifall hen fått bra feedback av kunder eller medarbetare brukar jag be dem upprepa det: ”vad sade du att du fick tack för?” Och med glimten i ögat brukar jag verkligen tvinga dem att säga det högt för sig själv en gång till och lyssna på orden. ”Hörde du det? Tog du till dig det?” Alltför ofta avfärdar medarbetaren positiv feedback alldeles för lätt. Jag brukar dessutom dela med mig av feedback medarbetaren berättar i teamets digitala boost-kanal, lyfta hen ännu en gång och för att samtidigt lära varandra om vad vi kan och gör med kunderna.
Gå ut! Tillsammans eller i varsin ända av telefontråden
Detta insåg jag värdet av i våras. Att verkligen som chef ibland ”tvinga” medarbetaren till en promenad, tillsammans eller i lurarna. Jag tror jag fångade en av mina medarbetare som var på väg mot verklig trötthet tack vare att jag sade att nu SKA vi promenera. Och så tog jag mig tiden och körde till hennes trakter. I många digitala one-to-one-avstämningar har jag också sagt att nu går vi båda ut och pratar med varandra när vi rör på oss – hjärnan fungerar bättre och friare i sådana samtal. Att promenera tillsammans, bredvid varandra eller åtminstone i varsin ända av telefonen kan ibland vara mycket mänskligare kommunikation än att titta på varandra igenom en ruta. Jag är en förespråkare för bild och kamera i dessa tider – men inte alltid. Att sitta face-to-face är inte alltid så naturligt. Att ta upp osäkerhet, trötthet eller frustration kan vara svårt om man ska tvingas titta den andra i ögonen när man säger det. Att istället vara ”bredvid” varandra och dessutom röra på sig sänker ribban och gör det till ett naturligt relationsbygge.
Var en matchmaker och håll dig sedan undan
En chef ska inte enbart bygga sina egna relationer till medarbetarna utan facilitera relationer i teamet eller organisationen. Speciellt i dessa distanstider är det viktigt! Jag älskar känslan när jag ser att teamet börjar närma sig ett självspelande piano där medarbetarna söker sig till varandra för att lösa situationer, lära sig nytt och få pepp eller dela utmaningar. Jag ser det som en av mina främsta uppgifter som chef: att lyssna, fråga och därefter tänka till vem jag nu skulle matcha ihop personen med. Jag brukar ha som mål att avsluta varje samtal med en sammanfattning där en action alltid är att medarbetaren ska vara i kontakt med någon annan inom organisationen. Det här istället för att alltid själv ge mig in i att lösa något tillsammans med medarbetaren eller ännu värre: ge mina ”rätta svar”.
Min uppgift är att bygga nätverk och samspel som skapar resultat, sedan ska jag hålla mig ur vägen. Det är ju inte alltid lätt då jag tycker om att vara med där det händer. Men den allra bästa mätaren för mig själv är om det börjar hända rätt saker utan att jag längre är inblandad i allt. Sedan är uppgift att fortsatt sätta riktningen men en nätverkande organisation kan skapa resultaten, inte jag.
Skriv ett fredags-tack
Jag vill avsluta min vecka med att sätta upp fötterna i soffan, kanske ta ett foto på mina sockbeklädda fötter, på en fredagsgodsak eller på något vackert utomhus och skicka fotot med ett tack för veckan till teamet. Målet är att göra detta så många fredagar som möjligt och gärna kring 15-tiden. På så sätt markerar jag att det är dags att avsluta veckan nu och fokusera på annat viktigt. Jag brukar också lägga med någon personlig rad om min egen vecka; vad jag gillat eller vad som varit jobbigt i mitt eget jobb. Visa på mänskligheten i mig själv genom att bjussa på det.
Dessa tips håller jag fortsatt fast vid och lär mig hela tiden nytt om att vara chef och ledare. Handlar det om att leda på distans eller helt enkelt om att leda? Egentligen tycker jag vi kunde svänga på det: att vara chef handlar om närvaro. Men den behöver absolut inte vara fysisk. Närvaro är mycket mer än att jag sitter i samma rum eller alltid har tid, när som helst. Närvaro handlar om tydlighet, återkoppling och tack.
Heidi Öller – HR-entusiast och -konsult. Landschef Finland & vice VD Wise Consulting