Så skapar du trygga välmående team!

7 September 2020

Vad är du rädd för? Ställer jag frågan rätt ut får jag inte sällan till svar att människor är rädda för allt ifrån spindlar till höga höjder. Det är däremot sällan jag får till svar att ”jag är rädd för att mina nya kollegor inte ska gilla mig” eller ”jag är rädd för min chef inte ska tycka att jag är tillräckligt bra på mitt jobb”. I dessa tider kanske även ”jag är rädd för att bli av med jobbet”? Ändå är det här vanliga rädslor som styr vårt sätt att agera och bete oss i vår vardag.

Neuroforskare kan idag berätta för oss att när våra hjärnor hamnar i ett så kallat hotläge så blir vi reaktiva och inställda på att skydda oss. Vi är heller inte lika mottagliga för samarbete, kreativitet och flexibilitet. För att hjärnan ska ta oss ur det här läget så behöver vi ha dopamin som gör oss lugna, glada och motiverade. Så hur gör vi?

Jag har haft förmånen att få ingå i ett par olika team under åren där det funnits en hög tillit och där rädslor har varit mer än välkomna att diskuteras. Vi har då dessutom befunnit oss i komplexa situationer där vi behövt leverera tuffa beslut till andra människor. Vilken skillnad detta har gjort för vår förberedelse! När vi vågar lyfta vad vi är rädda för att möta kan vi hjälpas åt att stötta varandra och jag är övertygad om att våra beslut blir bättre då vi tar hänsyn till olika typer av perspektiv istället för att låta våra rädslor styra.

Ett par tips som du som individ kan göra för att skapa trygghet (JA! Du kan påverka hela ditt team oavsett vilken roll du har i teamet):

  • Skapa ögonkontakt och visa att du lyssnar (lyft blicken från telefonen/datorn!)
  • Visa uppskattning i teamet, i synnerhet när någon lyfter en aspekt som han/hon verkar lite obekväm med att lyfta (”det här kanske är ett dumt förslag men…”)
  • Dela personliga misstag och inte bara dina framgångssagor – så kanske även andra vågar göra det (”den där gången när jag messade sonen om att han måste ändra sin attityd och insåg att sms:et gått till en kund”)
  • Undvik ”blame game” (säg inte ”vem var det som fattade det här beslutet som inte blev så bra?”)
  • Bjud in dina kollegor till att utmana ditt perspektiv (utan att du tar illa upp!)

Lyckas du med detta och gör det regelbundet så kommer det att bli din nya superkraft och du kommer att märka förändringen i teamet när andra hakar på.

Vill du ha hjälp att våga eller behöver du fler verktyg? Idag finns det en hel del litteratur och forskning inom området och du är alltid varmt välkommen att höra av dig till oss så berättar vi mer om detta och hur man bygger framgångsrika team!

Therese Hedlund, arbetar som HR-konsult Wise Consulting

Häng med på vår VIP-lista!

Vill du få en up-date när vi fyller på med nytt innehåll, såsom events, bloggar, guider eller spännande poddavsnitt? Då ska du fylla i dina uppgifter här så skickar vi dig ett mail när det finns nytt innehåll!