I våras insåg jag att min tonårsdotter alltid såg så trött ut, var lättirriterad och grinig. Förutom det faktum att hon är tonåring visade sig orsaken vara hennes älskade mobiltelefon. Den plingade ständigt med nya meddelanden, dygnet runt, vilket påverkade hennes sömn. Numera får hon inte ha med sig mobilen när det dags att sova och det har givit positiva resultat.
Vi vuxna är också ständigt uppkopplade och tillgängliga. Jag har börjat reflektera över och intressera mig för sömnens betydelse, både för egen del och utifrån min roll som HR-konsult. Jag involveras i samband med konfliktsituationer, när chefer anser att medarbetare betett sig illa, är lättirriterade och överreagerar och vice versa. Jag hör chefer klaga över medarbetare som inte presterar enligt förväntan och många berättar att de inte sover tillräckligt för att de är stressade och har för mycket på jobbet.
Kan sömnbristen vara en bidragande faktor och har sömnbristen blivit en bov på många av våra arbetsplatser?
Sömnbristens följder
Jag har läst en intressant bok som heter ”Sömngåtan”, skriven av hjärnforskaren och sömnexperten Matthew Walker. Boken har fått mig att förstå hur mycket vi påverkas av att sova dåligt och vilka katastrofala följder sömnbrist kan få även på våra arbetsplatser. Det är mycket som visar på att medarbetare som sovit för lite är mindre produktiva, mindre motiverade, mindre kreativa och mer nedstämda. Sömnbristen påverkar vår förmåga att sköta vårt arbete, fatta beslut och vår förmåga till självbehärskning och tyglande av våra känsloimpulser. Trötta chefer får svårare att sprida inspiration och arbetsglädje. Allt detta kan ju knappast skapa välfungerande team och arbetsplatser med god arbetsmiljö. Trots det hör jag framgångsrika ledare som skryter om hur lite sömn de behöver.
Företag som Procter & Gamble och Goldman Sachs har tagit till sig av varningsklockorna och erbjuder sina medarbetare kurser i ”Sömnhygien”. På Nike och Google får medarbetare anpassa arbetspassen efter den individuella dygnsrytmen och erbjuds meditation under arbetstid. På huvudkontoren finns ”sleep pods”, en slags sovbritsar. Företagen anser att dessa höjer medarbetarnas produktivitet och kreativitet samtidigt som det stärker hälsan. Dessa företag har alltså anammat sömnen eftersom det går att bli framgångsrik på den.
När du väljer att prioritera arbete eller mobilen före den där sömnen, som du egentligen vet att du behöver, tänk en gång till! En god natts sömn är A och O och direkt avgörande för ditt välmående och hur du upplever din arbetsdag.
Varför inte lyfta frågan på din arbetsplats? Finns det något ni kan göra för era medarbetare? Involvera HR och diskutera hur ni kan jobba för att skapa rätt förutsättningar för er arbetsplats, utefter utmaningar, behov och mål.
Vill ni ha hjälp på vägen? Hör av dig till oss!
Lisa Butti arbetar som HR-konsult på Wise Consulting.