I de tuffaste av tider skiljs agnarna från vetet! Vilka arbetsgivare är det som faktiskt lever upp till sitt employer brand om hur det är att vara anställd hos just dem? Att vid en neddragning behandla medarbetare med respekt och leva bolagets värderingar är viktigt för hur du som arbetsgivare kommer uppfattas i slutändan. Att de medarbetare som tvingas lämna känner att processen, beskedet om uppsägning, avslutet och offboarding gjorts på ett professionellt och ansvarsfullt sätt.
Att vara den som blir uppsagd är tufft, för den medarbetaren vars framtid beslutats av annan part kan det kräva både tid och stöd för att det ska landa på ett bra sätt. Grunden för en lyckad neddragning ligger i att vara väl förberedd och ha en tydlig plan för vad du vill åstadkomma.
Det är viktigt att ha ett respektfullt synsätt på de berördas situation, där du som arbetsgivare ser de berörda som kollegor och medmänniskor, inte en siffra i statistiken. Med det som utgångspunkt kan du planera för hur du önskar att de som tvingas gå kommer vidare på bästa sätt.
Neddragning är en komplex process. Det är därför viktigt att du som arbetsgivare sätter upp en tydlig plan. Här har vi listat 10 viktiga steg för hur du genomför en lyckad neddragningsprocess.
Skapa en projektgrupp där HR, ledningsgrupp och ledare från organisationen samarbetar för att ansvara för förändringen. Detta kan såklart se olika ut beroende på omfattningen av förändringen.
Utgå från de datum när du vill att förändringen ska genomföras, räkna sedan bakåt. Vad behöver ske när?
Inled förhandlingar med de fackliga partnerna. Sätt en tydlig struktur för återkommande möten tillsammans. Glöm inte att göra en riskbedömning av arbetsmiljön inför omorganisationen. Meddela även arbetsförmedlingen gällande neddragningarna, det krävs om det är fem eller fler medarbetare som sägs upp per driftsenhet i samma län.
Om ni har kollektivavtal har ni möjlighet att få stöd med de arbetsrättsliga delarna genom en arbetsgivarorganisation.
Säkerställ att du fullgör din skyldighet att utreda om annat arbete finns åt de anställda som berörs.
Ta tidig kontakt med Trygghetsrådet om ni har kollektivavtal och överväg en extern outplacementpartner. Läs mer om våra outplacementtjänster här!
Informera och utbilda chefer och ledning. Identifiera även potentiella nyckelpersoner som också kan vara viktiga att informera. Utbildningen kan exempelvis innehålla information om hur en medarbetare kan reagera vid en kris, krisens olika faser och hur chefen kan bemöta medarbetaren utifrån dessa faser.
Skapa en kommunikationsplan och lägg in den i tidplanen.
Informera de medarbetare som kommer att sägas upp i individuella samtal genom närmaste chef. Viktigt är att chefen bokar in one-to-ones med uppföljningssamtal efter att de fått beskedet för att följa medarbetarens behov och mående.
Bjud in chefer till att samlas regelbundet för att fånga upp hur olika team mår och vilka insatser som kan behövas. Ett tips är att låta varje avdelningschef sätta grön, gul eller röd flagg om teamets nuläge.
Efter en väl genomförd process kan bolaget möta framtiden rakryggat, förhoppningen är såklart att bolagets utveckling vänder till det positiva. Ganska snart kanske det är precis de medarbetare ni sagt upp som ni vill återanställa? Vad viktig deras upplevelse av denna process kommer vara då!
Står din verksamhet inför neddragningar? Känns det svårt och vill du vara säker på att processen går rätt till? Hör av dig! Vi kan stötta både i omställning- och förändringsarbete. Vi erbjuder även coaching för både medarbetare och chefer, samt outplacementprogram í olika omfattning.
Johan Vesterlund, Anna Lindholm & Anna Reuterswärd, HR-konsulter på Wise Consulting