Frågan ”Vad är den största anledningen till att du har bytt jobb under året som gått?” brukar vara en återkommande fråga i de årliga undersökningarna kring svenskarnas attityder till sitt arbetsliv. Och, det slår nästan aldrig fel att den enskilt största anledningen till varför man sökt sig vidare har berott på att man inte trivts med sin chef.
Ett bristande ledarskap leder till hög personalomsättning. Personalomsättning kostar pengar. Mycket pengar. Det är därför smart att investera i ledarskapsutveckling, för att säkerställa att ledarskapet följer med i utvecklingen och stärker medarbetarna, både idag och imorgon.
Men finns det något universellt ledarskap som alltid fungerar?
Har vi inte alla olika behov och önskemål om hur ledarskapet ska vara för att just var och en av oss ska må och prestera som bäst?
Jag roade mig därför genom att titta tillbaka på mitt arbetsliv och reflektera över de beteenden som min bästa respektive sämsta chef har haft. Jag kan ärligt säga att det inte tog särskilt många sekunder att bestämma mig för vilka det handlade om. En empirisk studie i minsta möjliga format ????.
Bra vs. dåliga ledarbeteenden
Den ledaren som, enligt mig, inte alls levde upp till hur en ledare ska vara hade jag endast som chef i ett par månader. Det var så länge jag stod ut innan jag skaffade mig ett annat arbete. De beteenden som jag främst retade mig på var: egocentrisk (pratade mest om sig själv och sin egen situation på mitt utvecklingssamtal), kontrollerande (fäste större vikt att dubbelkontrollera utläggskvitton och frånvaroregistrering än att prata leverans och jobbutmaningar). Personen var dessutom manipulativ (kunde säga en sak till en medarbetare, något helt annat till någon annan). Ridå.
Den bästa chef jag någonsin haft gav mig förtroende och eget ansvar, jag fick arbeta självständigt och fatta egna beslut. Hon utmanade tidigt och fick mig att ge mig ut på djupt vatten och skarpa lägen direkt. Samtidigt fanns hon tillgänglig som bollplank, gav regelbunden feedback, var lyhörd för input och fanns där som stöd när behovet uppstod. Hon var alltid transparent och kommunikativ med vad som var på gång, vilka beslut som togs och hur diskussionerna gick i ledningsgruppen och på andra håll inom organisationen. Vi jobbade flera år tillsammans och känslan av ett ömsesidigt förtroende, samt vissheten om att det skulle finnas där även vid ett misstag eller två, var något som gjorde att jag stortrivdes och kände att jag hela tiden utvecklades.
Nyckelbeteenden i ett framgångsrikt ledarskap, tillika resultatet i vad som kan vara världens minsta empiriska studie om framgångsrikt ledarskap, är alltså: förtroendefull, involverande och kommunikativ!! Beteenden, universella eller inte, som jag tror flera av er kan hålla med mig om att ni söker i en ledare.
Vilka beteenden tycker du kännetecknar en bra ledare? Hör gärna av dig till mig så snackar vi mer – fredrik.farm@wiseconsulting.se
Fredrik Färm, HR-konsult, Wise Consulting.
PSST! Lästips – Lyckas med ditt uppdrag som ledare!