Autoliv är en av världens största leverantörer av bilsäkerhetssystem med nästan 67 000 anställda globalt i 27 länder. ”Saving more lives”, varje år räddas 35 000 liv i trafikolyckor tack vare Autolivs livräddande produkter. Autoliv grundades 1953 i Vårgårda och firade nyligen 70 år. Företaget har varit en pionjär inom innovativa lösningar för att minska trafikolyckor och rädda liv.
En interim HR-chef anlitas vanligtvis för att tillfälligt täcka en kortvarig frånvaro eller för att hjälpa till med specifika projekt. Ofta är startsträckan kort; ibland finns inte ens tid för introduktion och överlämning. En interim HR-chef hos Wise Consulting har därför lång erfarenhet och är väl förtrogen med både HR-praxis och företagsledning. De kraven stämde väl in på uppdraget vid Autoliv.
Magnus Berglund var den seniora konsult från Wise Consulting som fick förtroendet att leda Autoliv Sveriges HR-arbete. Efter att ha arbetat i över 20 år inom HR, arbetsmiljö och lön inom internationella industriföretag började Magnus på Wise Consulting 2021.
Det som inledningsvis var en tillfällig lösning för att säkerställa kontinuitet och effektivitet i Autolivs HR-processer under en övergångsperiod utvecklades snabbt till ett mer omfattande förändringsarbete. Ett år som interim HR-chef i en global matrisorganisation innebar en resa fylld med snabba beslut och oväntade förändringar. Men också många nya lärdomar och möten med nya kompetenta kollegor!
Uppdraget kan sammanfattas som att jag skapade struktur och trygghet i en organisation i förändring.
Vad var den största utmaningen med uppdraget?
- Att tydligt förmedla HR-strategier och beslut och samtidigt hantera förväntningar och oro är alltid en utmaning. Interimsrollen är ju tidsbunden så som konsult har du en begränsad period på dig att påverka. Förändring är utmanande i sig och tar tid så att prioritera uppgifter för att uppnå de förväntade resultaten inom denna tidsram är nödvändig. Effektiv kommunikation med personal och ledning har varit avgörande.
Genom åren har jag fått en mångfald av erfarenheter från olika organisationer och funktioner. Kontinuerligt har jag också varvat mitt värv med att fylla på med teoretisk kunskap. Det sammantaget gör att jag främst kan bidra med förståelse för hur allt hänger samman, från ax till limpa, i den myriad av utmaningar som kan finnas inom HR området! Att jag dessutom har tillgång till Wise Consultings kollektiva kunskap är en extra trygghet när jag är ute på uppdrag.
Hos Autoliv kunde jag tillföra ett utifrån-perspektiv och utmana invanda tankemönster, arbetssätt och beteenden – ett måste när förändring står på agendan. Min förmåga att kunna navigera i en komplex organisation och hantera olika intressenter, balansera behov och förväntningar under pågående förändring var något jag bidrog med i mitt uppdrag. Jag skapade struktur och trygghet genom tydlig och öppen kommunikation om förändringarnas syfte och fördelar för organisationen.
Interim HR-lösning kommer fortsätta att vara en viktig tillgång för organisationer. Med allt större efterfrågan på flexibilitet och specialisering tror jag att fler organisationer kommer att använda sig av interim HR-konsulter. Temporära HR-lösningar kommer att utvecklas för att bli mer specialiserade och skräddarsydda för att matcha varje organisations unika behov vid rätt tidpunkt.
Optimera HR-processer
Interim HR-lösning är en tillfällig lösning för att säkerställa kontinuitet och effektivitet i HR-processer under övergångsperioder. Interima HR-konsulter blir alltmer viktiga när organisationer behöver stöd under perioder av förändring och tillväxt, som vid expansion eller omstrukturering.
Wise Consulting hjälper organisationer i olika situationer, till exempel att täcka en temporär lucka i HR-processerna, implementera förändringsprojekt eller hantera särskilda HR-utmaningar. Vill du veta mer? Kontakta oss här!