Kulturtransformation

Nyckeln till en stark och framgångsrik organisation.

Kultur och värderingar handlar om kollektiva beteenden och handlingsmönster -som har stor påverkan på er konkurrenskraft


Syftet med en kulturtransformation är att stärka organisationskulturen som en unik, icke-kopierbar konkurrensfördel.
Genom att forma kulturen främjas innovation, ökat medarbetarengagemang och en attraktiv arbetsmiljö, vilket skiljer företaget från konkurrenter. En stark kultur förbättrar också samarbete och effektivitet, vilket leder till ökad lönsamhet och hållbar tillväxt.

Hur formas kultur och värderingar?

Företagskultur handlar om kollektiva beteenden och handlingsmönster och därför också om era möjligheter att vara framgångsrika, lönsamma och innovativa. Kulturella normer och värderingar är något vi sällan reflekterar över eller ens är medvetna om. Många bolag lägger mycket tid på att få ner sina värderingar på pränt och känner sig nöjda med att äntligen ha gjort det, men vad händer sen? Lever företaget efter dessa ord och vet alla i organisationen vad orden faktiskt innebär och varför vi har dem?

En god företagskultur kan inte skapas en gång för alla, utan måste underhållas varje dag. Människor som tar ett aktivt ansvar för att verksamheten ska fungera bra bli allt viktigare ur konkurrenssynpunkt. Vi utvecklar och stöttar er i att ta fram och implementera nya värderingar i linje med era övergripande mål och strategier eller arbetar och utvecklar era befintliga för att skapa förståelse och handling.

Vanliga behov

  • …underlätta rekrytering. 35 % uppger att de skulle tacka nej till ett anställningserbjudande för en roll som passade dem perfekt, om de inte kunde säga detsamma om organisationskulturen? (1)
  • …öka engagemang. Det är nära fyra gånger mer sannolikt att en medarbetare som ser positivt på organisationskulturen också har högt engagemang i sitt arbete
  • …öka lönsamheten. När engagemanget ökar enligt punkten ovan, så ökar t ex lönsamheten med 23 %, produktiviteten med 18 %, och kundlojaliteten med 10 %.
  • …minska personalomsättningen. Det angivna skälet till varför en medarbetare säger upp är i hälften av fallen kopplat till hen upplevelse av kulturen på den numera före detta arbetsplatsen? (4)

    Källor: 1) Robert Half branschöverskridande undersökning av mer än 1 000 medarbetare och 5 500 chefer i USA 4) Undersökning av Flexjobs, Gallups engagemangsundersökning


    Övergripande processteg: 

    1. Gör det tydligt
    Att ”göra det tydligt” handlar om att förstå var vi är, vart vi ska, och varför detta är avgörande för vår organisation.

    2. Gör det verkligt
    Att ”göra det verkligt” handlar om att bryta ner den övergripande kulturresan till konkreta planer och att respektive individ ska få möjlighet att göra kulturresan till sin egen utvecklingsresa.

    3. Gör det nu
    Att ”göra det nu” handlar om den faktiska förflyttningen mot önskad kultur. Om att förstärka det som ligger i linje med vad vi önskar, att förflytta hinder som dyker upp och fira våra delsegrar längs vägen.

    4. Gör det uthålligt
    Att ”göra det en gång för alla” handlar om att säkerställ att organisationen fortsätter sin ständigt pågående kulturtransformationsresa genom att linjera tre övergripande områden: Mål och strategier; övergripande organisationsstrukturer och ett personligt ansvarstagande.

     



Du kanske också är intresserad av

Hör av dig till oss!

Nyfiken på oss och hur vi kan hjälpa dig? Fyll i formuläret så återkommer vi inom kort.