HR Business Partner

Rätt kompetens på rätt position kan vara avgörande för en organisations framgång och tillväxt. För att säkerställa att kompetensbehovet uppfylls på både kort och lång sikt behövs det en person som har djup förståelse för både personalfrågor och verksamheten. 

Den här personen är en HR Business Partner, även benämnt HRBP, en specialist inom HR-frågor som dessutom har en bred kompetens inom bland annat affärsutveckling och ledarskap. 

En HR Business Partner har en strategisk roll i organisationen som innebär att fungera som en länk mellan ledningen och medarbetarna. Denne stöttar bolaget att uppfylla sina mål genom att utveckla och implementera strategier inom personal- och kompetensbehov.

I den här artikeln går vi igenom vad det innebär att arbeta som HRBP, vilken funktion denne fyller samt vilken bakgrund och utbildning som krävs. Vi delar även med oss om tips och råd kring vad du som företagare behöver tänka på när du har behov av att rekrytera en HR Business Partner.

Vad gör en HR Business Partner?

I rollen som HR Business Partner arbetar man med strategiska frågor som rör en organisations kompetensbehov och personalstyrka. Man arbetar nära ledningen med uppgifter som att formulera och implementera strategier och processer inom HR. 

Med utgångspunkt i bolagets humankapital och dess nuvarande och framtida kompetensbehov arbetar en HRBP med att ta ut riktningen och fatta strategiska beslut som i förlängningen ska bidra till att verksamheten uppfyller sina kortsiktiga och långsiktiga affärsmål. Man tar beslut som fungerar som styrning för HR-avdelningens riktning och mål med organisationen.

Däremot är det sällan en HR Business Partner som leder själva HR-avdelningen. Dessa uppgifter tillfaller snarare HR-chefen vars ansvar handlar om att omsätta besluten och strategierna i praktiken.

Med andra ord jobbar en HRBP mindre med de dagliga personalfrågorna utan mer på en övergripande nivå. Att ha en djup förståelse för företagets affär och marknaden det verkar i är en förutsättning för att lyckas i rollen. 

Hyra/Rekrytera/Interim HR Business Partner

Att hitta rätt person för rollen som HR Business Partner kan vara utmanande. Rollen kräver en djup förståelse för flera olika områden och både bredd och spetskompetens. 

Vi på Wise Consulting har mångårig erfarenhet av att stötta verksamheter med precis den kompetens de behöver. Genom åren har vi fört samman bolag med HR-konsulter till de flesta roller. 

Behöver du med kort varsel hitta en interim HRBP har vi ett stort nätverk med skickliga konsulter. Kontakta oss så hjälper vi dig att snabbt hitta den medarbetare du behöver.

Jobba som HR Business Partner

Att arbeta som HR Business Partner innebär att du behöver ha ett affärstänk och kunna se synergier mellan HR och verksamhetens affärsmål. Du bör ha en förmåga att kunna tänka långsiktigt och strategiskt för att kunna identifiera vilka kompetenser som behövs för att bolaget ska kunna nå sina affärsmål.

Rollen passar dig som trivs i en miljö där du får använda din förståelse och kunskap om personal och människor för att utveckla och föra organisationen framåt. Du fungerar ofta som en länk mellan ledningsgruppen och HR-avdelningen där dina beslut ska hjälpa HR-avdelningen att arbeta för att uppfylla verksamhetens affärsmål. Du bör därför ha en god social kompetens och en förmåga att kommunicera och förmedla information väl.

Rollen är dynamisk med varierande arbetsuppgifter där du har möjlighet att vara med och påverka verksamheten på djupet. 

Vill du kontakta oss?

Har du behov av att anlita en HR Business Partner? Fyll i formuläret så återkommer vi till dig inom kort.

Anlita en HR-konsult

Vi erbjuder HR-kompetens inom olika projekt och interims-lösningar. Generalister, specialister, 
business partners, chefer och direktörer. 

Mer info om yrket

Vanliga arbetsuppgifter för en HR Business Partner

  • Styrning och strategi: Formulera personalstrategier och riktlinjer för hur verksamhetens befintliga och framtida kompetensbehov ska hanteras.
  • System och processer: Ansvar för att utvärdera och utveckla processer kring bland annat rekrytering och onboarding.
  • Employer branding: Utveckla strategier för verksamhetens arbetsgivarprofil.
  • Stöd till chefer och ledare: Utbilda och fungera som ett bollplank till chefer och ledare i rekryteringsprocesser och utveckling av medarbetare.

Specialiseringar/Fördjupningar

En kompetent HR Business Partner bör ha en djup grundkompetens inom allt som rör HR och personalhantering. Men du behöver också ha en grundläggande förståelse för den specifika verksamheten och kunna koppla samman HR och ditt affärsområde. 

Det är dock vanligt att man väljer att specialisera sig inom ett visst område. Vissa verksamheter har ett större behov av coaching och stöd till chefer, medan andra bolag behöver utveckla sin rekryteringsstrategi. Andra värdefulla spetskompetenser kan vara att specialisera sig inom arbetsrätt, relocation eller HR Tech (något som blir mer och mer värdefullt i och med digitaliseringen).

Teknisk kompetens och förståelse för system och processer blir också allt mer värdefullt för de flesta organisationer.

Vilket specialistområde som är mest värdefullt beror helt på vilken bransch bolaget verkar i samt vilken typ av utmaningar organisationen står inför. Att utveckla sin kompetens inom ett visst område kan därför ha stor påverkan på framtida karriärmöjligheter.

Utbildning och framtidsutsikter

För att arbeta som HR Business Partner bör du ha en grundutbildning inom ett ämne som personalvetenskap, arbetsrätt eller liknande. För att kunna ta en strategisk roll nära ledningen är det dessutom bra om du har kompetens inom företagsekonomi och affärsutveckling. Det är också värdefullt med någon form av förståelse för psykologi, ledarskap och kommunikation.

Det finns flera relevanta utbildningar på de flesta högskolor och universitet men även yrkeshögskolor erbjuder kurser och undervisning inom HR.

Lön

Lönen för en HR Business Partner varierar något beroende på flera faktorer. Erfarenhet, utbildning och eventuellt specialistområde kan ha stor inverkan. Vilken sektor du arbetar i och bolagets bransch påverkar också, precis som var i landet du arbetar.

Medellönen för en HRBP med begränsad erfarenhet ligger på knappt 30 000 kronor per månad men med mer erfarenhet stiger den till i genomsnitt 56 000 kronor.

Relaterade yrkesroller

Det finns flera yrkesroller och titlar som har liknande arbetsuppgifter och ansvarsområden som en HR Business Partner. Några exempel är HR-chef, HR-konsult, HR Manager och senior HR Specialist.

Behöver du hjälp med att ta in en kompetent HR Business Partner? Eller är det en roll du ser dig själv passa bra i? Kontakta oss gärna för mer information och stöd. Vi är här för att hjälpa dig.

Vill du bli en del av oss?

Våra kunder efterfrågar HR-kompetens och det värde vi skapar. Vi söker därför ständigt efter passionerade och kompetenta konsulter som vill bli en del av Wise-familjen.